Generační obměna ve firmě: Nejčastější důvod prodeje firem a komerčních nemovitostí za posledních 5 let

12.9.2024
Mgr. Tomáš Kokna
5 minut čtení
Generační obměna ve firmě: Nejčastější důvod prodeje firem a komerčních nemovitostí za posledních 5 let

Generační obměna je pro řadu českých malých i středních firem a živnostníků aktuální téma. Aby také ne, když už zanedlouho uplyne 35 let od památného Listopadu. Majitelé českých firem, které svoje společnosti následně po roce 1989 založili, tak dnes stále častěji řeší, co s nimi dál. Pokud mají následovníky, a může tak u společností dojít ke generační výměně, potom je to většinou jen otázka převodu práv na své potomky. Jenže nebývá výjimkou, že o nějakém rodinném nástupnictví nemůže být v konečné fázi ani řeč. Co potom?

Nejprve hledejte ve vlastních řadách

Jednou budou všichni majitelé rodinných firem, které své společnosti založili v 90. letech (či později), a jež za svoji historii s nimi dosáhli úspěšného postavení na trhu, postaveni před rozhodnutí, co dál. Ať už jde z jejich pohledu o omezení nebo ukončení aktivního působení ve firmě, popřípadě z důvodů věnování se jiným činnostem, respektive odpočinku. A nezřídka čelí majitelé rodinné společnosti takovémuto odhodlání úplně poprvé.

Pokud má následovníky ve vlastních dětech, potom se nabízí možnost vaši firmu jim přenechat. Tedy v případě, že sami potomci mají o oblast podnikání rodinné společnosti vůbec zájem. A otázkou rovněž je, zda oplývají potřebnými vlohy a schopnostmi, nechybí jim podnikatelský duch a jestli jsou dostatečně a skutečně na takový životní krok vůbec připraveni. 

Navíc devadesátky, kdy se pro většinu našinců zcela otevřely brány dosud nepoznaného soukromého podnikání, jsou už dávno pryč. Mladší generace mají v současné době daleko větší možnosti uplatnění a stává se, že si zvolí zcela jinou cestu, než je navazování rodinné tradice v předem dané oblasti podnikání. Cílem každého vlastníka firmy by přitom mělo být předat svoje společnosti dál takovým způsobem, aby se zajistilo jejich co nejúspěšnější pokračování. 

Prodej řešte zavčas

Přechod mezi první a druhou generací přitom přežije přibližně 30 procent podniků. A čísla dále klesají. Mezi druhou a třetí generaci dosahuje už jen 12 procent. Rodinné firmy tak častokrát končí jejich rozprodáním. Otázku, co se společností dál, je proto dobré řešit s dostatečným časovým předstihem. To aby se předešlo pozdějším unáhleným rozhodnutím, která mohou vést až k zániku podniku.

Pokud nemá majitel společnosti vhodného následovníka, potom volí často cestu prodeje firmy. Jde o náročný proces, který vyžaduje znalosti, zkušenosti, ale také předvídavost. Podobné je to i v případě prodeje komerční nemovitosti. Jen za poslední dva roky jsme od klientů zjistili, že většinou řeší prodej nemovitosti právě kvůli tomu, že není žádný pokračovatel.

Zde jsou nejčastější důvody, proč se vlastníci rozhodnou zbavit svých nemovitostí:

  1. Ukončení podnikání (25 %) - Nejčastějším důvodem prodeje je ukončení podnikání. Mnoho podnikatelů, zejména ti, kteří nemají následovníky v rodině, se rozhodnou svoji nemovitost prodat, když se rozhodnou odejít z aktivního byznysu.

  2. Růst společnosti a přechod do většího (20 %) - Podniky často překročí kapacitu svých stávajících prostor a potřebují větší, modernější nebo lépe umístěné prostory. Tento růst motivuje k prodeji menších objektů a investicím do nových.

  3. Leaseback (18 %) - Prodej formou leasebacku, kdy podnik prodá svou nemovitost, ale zůstává v ní jako nájemce, je výhodným způsobem, jak uvolnit kapitál a stále udržet provoz.

  4. Nepotřebná nebo nevyužitá nemovitost (10 %) - Některé komerční objekty se mohou stát zbytečnými, zejména v případě změn ve strategii nebo podnikatelských plánech firmy. Prodej těchto nemovitostí tak přináší potřebné finanční prostředky.

  5. Zmenšení firmy (9 %) - Snížení rozsahu podnikání nebo restrukturalizace může vést k potřebě menších prostor, což motivuje k prodeji nadbytečných nemovitostí.

  6. Finanční problémy (7 %) - Firmy se mohou dostat do finanční tísně a prodej nemovitosti je jedním z možných kroků, jak získat kapitál na pokrytí závazků.

  7. Ostatní důvody (11 %) - Existuje celá řada dalších specifických důvodů, proč se podnikatelé rozhodují prodat svou komerční nemovitost. Ty mohou zahrnovat změny na trhu, legislativní změny či strategické změny podnikání.

Duvody prodeje komercnich nemovitosti

 

Obsah článku

triangletriangle

Chcete se na něco zeptat? Zajímá vás něco?

Jméno a příjmení
Telefon
E-mail
Zpráva
bgbg

Ochrana osobních údajů

Společnost REAL SPEKTRUM, a.s., se sídlem Praha 1, Náměstí republiky 8, PSČ 110 00, IČ: 253 14 718, zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 6807, hlavní kancelář Brno, Lidická 77, PSČ 602 00 předkládá svým klientům informace o zpracování osobních údajů, tedy jaké jsou naše zásady pro zpracování osobních údajů, jaké osobní údaje zpracováváme, jaký je zdroj těchto údajů, za jakým účelem a po jakou dobu údaje uchováváme, komu je poskytujeme a jaká jsou Vaše práva jako subjektu těchto údajů.

 

JAKÉ JSOU NAŠE ZÁSADY PRO ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

při zpracování osobních údajů postupujeme dle platných právních předpisů
dbáme na bezpečnost při zpracování osobních údajů a rozsah jejich zpracování omezujeme na minimum
se zásadami pro zpracování osobních údajů seznámíme klienta při uzavírání obchodu nebo při poskytnutí služby
tento dokument je volně dostupný v sídle a hlavní kanceláři naší společnosti a na našich internetových stránkách www.realspektrum.cz.
 

JAKÉ OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

identifikační údaje: jméno, příjmení, titul, datum narození, rodné číslo (bylo-li přiděleno), rodinný stav, včetně případné úpravy rozsahu společného jmění manželů,
kontaktní údaje klienta: telefonní číslo, e-mailová adresa, adresa trvalého pobytu, případně jiného pobytu na území ČR, korespondenční adresa (je-li odlišná od adresy trvalého pobytu),
fyzická osoba podnikající - obchodní firma, odlišující dodatek, místo podnikání, IČ, daňové identifikační číslo
údaje zpracovávané za účelem plnění povinností vyplývajících ze zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu: místo narození, státní občanství, pohlaví, druh a číslo průkazu totožnosti, stát/orgán, který vydal průkaz totožnosti, doba platnosti průkazu totožnosti.


Shora uvedené údaje jsou pro nás nezbytné pro přípravu smluvních dokumentů s našimi klienty; takovéto údaje nám tedy za tímto účelem jako náš klient poskytujete dobrovolně. V případě, že bychom tyto údaje chtěli využít k jinému účelu, než k činnosti vyplývající z našeho smluvního vztahu s Vámi, nebo k plnění povinností, které nám vyplývají z právních předpisů, potřebujeme ke zpracování Vašich údajů Váš souhlas.


Mimo výše uvedené údaje shromažďujeme také soubory cookie a další nástroje pro analýzu webu, které automaticky získávají informace o Vás v případě, že používáte stránky www.realspektrum.cz. Mezi tyto údaje patří např.:

informace o tom, který webový prohlížeč používáte
podrobnosti o webových stránkách, které jste si prohlédli
odkazy, na které jste klikli
apod.

Více informací o používání cookies a nástrojů pro analýzu za účelem zkvalitnění poskytování služeb na webu www.realspektrum.cz naleznete zde. 

 

Z JAKÝCH ZDROJŮ ZÍSKÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

přímo od klienta při žádosti o poskytnutí informace ohledně našich služeb nebo při jednání o zprostředkování realitního obchodu nebo při následné realizaci zprostředkování realitního obchodu,
z veřejných rejstříků a seznamů (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, evidence katastru nemovitostí apod.)

 

ZA JAKÝM ÚČELEM A PO JAKOU DOBU OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME


⇒  bez souhlasu klienta

za účelem realizace obchodního vztahu či poskytnutí služby – zpracování osobních údajů je nezbytné pro řádné plnění práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu s klientem; za tímto účelem jsou na základě oprávněného zájmu osobní údaje klienta zaneseny do naší databáze
pro plnění povinností vyplývajících ze zákona (např. dle zák. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu apod.)
za účelem ochrany svých práv a právem chráněných zájmů

 

⇒  se souhlasem klienta

k dalším účelům – zejména pro marketingové účely apod.
 

Osobní údaje uchováváme pouze po dobu nezbytně nutnou pro realizaci obchodního vztahu či poskytnutí služby; v případě udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů pak po dobu uvedenou v tomto souhlasu.

 

KTERÝM TŘETÍM OSOBÁM POSKYTUJEME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme jako správce prostřednictvím svých zaměstnanců nebo prostřednictvím třetích osob – zpracovatelů, to vše za zajištění vysoké úrovně zabezpečení osobních údajů našich klientů.
Našimi zpracovateli jsou spolupracující advokátní kancelář AK MUZIKÁŘ & PARTNERS, se sídlem Havlíčkova 13, 602 00 Brno, dodavatel účetních služeb paní Marie Dana Hanišová, IČ: 10548866, s místem podnikání Arménská 507/13, 625 00 Brno, správce IT sítě společnost FLEX, s.r.o., se sídlem Lidická 718/77, 602 00 Brno, IČ: 49453971, poskytovatel realitního softwaru společnost Realman s.r.o., se sídlem Družstevní 421/1, 679 04 Adamov, IČ 26227461, správce webových stránek společnost IMP net s.r.o., se sídlem Šimáčkova 674/137, 628 00 Brno, IČ: 28351801, poskytovatel e-mailového klienta společnost FASTER CZ spol. s r.o., se sídlem Jarní 1064/44g, 614 00 Brno, IČ 60722266, zpracovatel účetnictví společnost SLUNEX spol. s r.o., se sídlem Eleonory Voračické 659/22, 616 00 Brno, IČ: 63484340, systém pro zpracování e-mailů SmartSelling a.s., se sídlem Netroufalky 797/5, 625 00 Brno, IČ: 29210372.
Údaje našich klientů poskytneme třetím osobám rovněž v případech, kdy jsme vázáni platnými právními předpisy tyto údaje zpřístupnit a předat – jedná se zejména o orgány státní správy, soudy, orgány činné v trestním řízení, exekutory, notáře, insolvenční správce apod.).
Osobní údaje předáme třetím osobám rovněž za účelem ochrany našich práv a právem chráněných zájmů (např. našim spolupracujícím advokátním kancelářím). Rozsah poskytnutých osobních údajů bude v takovém případě omezen na údaje nezbytné pro úspěšné uplatnění našeho nároku.
Na žádost klienta poskytneme jeho osobní údaje i dalším třetím osobám, vždy však v nezbytně nutném rozsahu a pouze v souvislosti se službami, které pro naši společnost resp. pro klienta tyto třetí osoby budou zajišťovat. Jedná se např. o našeho spolupracujícího znalce za účelem vyhotovení znaleckého posudku o ceně nemovitosti nebo finančního poradce za účelem zpracování nabídky na financování koupě nemovitosti apod.

 

JAKÝM ZPŮSOBEM ZPRACOVÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme a uchováváme v elektronické podobě prostřednictvím prostředků výpočetní techniky, a dále v listinné podobě.
Osobní údaje klientů v listinné a elektronické podobě uchováváme ve služebních prostorách naší společnosti, kam je zamezen přístup nepovolaným osobám obvyklými prostředky (zamčené dveře, osobní dohled zaměstnanců společnosti apod.). Přístup k osobním údajům je omezen pouze na zaměstnance společnosti a shora uvedené zpracovatele. Všechny tyto osoby jsou vázány zákonnou nebo smluvní mlčenlivostí.
Přístup k osobním údajům klienta je rovněž chráněn systémem přístupových hesel a práv.

 

JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO SUBJEKTU ÚDAJŮ

požadovat informaci o tom, jaké osobní údaje zpracováváme
vyžádat si přístup k údajům a tyto nechat aktualizovat nebo opravit
požadovat výmaz osobních údajů, to však pouze za podmínky, že neexistuje žádný zákonný důvod k jejich dalšímu zpracování
udělený souhlas odvolat nebo změnit jeho rozsah
uplatnit své případné námitky proti zpracování osobních údajů

    a to některým z následujících způsobů:

osobně v sídle naší společnosti nebo v hlavní kanceláři
e-mailem na adresu: [email protected] 
telefonicky na čísle: +420 533 339 111


Se svými podněty se rovněž můžete obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.