Mgr. Jan Kubata se narodil v roce 1967 v Karlových Varech, vysokoškolská studia absolvoval na Univerzitě J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Od roku 2014 byl zaměstnán v agentuře na podporu obchodu CzechTrade, nejdříve jako ředitel zahraniční kanceláře agentury ve Spojených státech, konkrétně v Chicagu. Dále pracoval na pozici ředitele zahraniční sítě CzechTrade, jejíž nedílnou součástí je podpora českých firem při podnikání v zahraničí, veletržní business a zahraniční obchod. Od roku 2023 působí jako generální ředitel společnosti Veletrhy Brno, a.s.
V roce 2002 se stal zastupitelem města Ústí nad Labem a v roce 2006 pak jeho primátorem. Jan Kubata působil i v dalších veřejných funkcích, mmj. jako náměstek ministra spravedlnosti, člen Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a jejího Výboru pro evropské záležitosti, Hospodářského výboru a byl vedoucím stálé delegace do Meziparlamentní unie.
1. Máte velmi pestrý a zkušenostmi nabitý životopis, co Vás dovedlo k rozhodnutí ucházet se o post generálního ředitele největšího komerčního areálu v Brně?
V průběhu své kariéry jsem měl možnost nahlédnout do různých oblastí veřejného i obchodního sektoru. Každá z mých zkušeností mi poskytla hlubší porozumění dynamice obchodního prostředí a významu podpory českých firem na mezinárodním poli. Když přišla příležitost ucházet se o post generálního ředitele společnosti Veletrhy Brno, a.s., vnímal jsem to jako přirozený krok ve své kariéře. Veletrhy mají klíčovou roli v podpoře nejen regionální, ale i celostátní ekonomiky, poskytují platformu pro mezinárodní obchodní styky a inovace. Tato pozice mi umožňuje využít mé zkušenosti z oblasti zahraničního obchodu a veřejné správy k dalšímu rozvoji a posílení pozice brněnského veletržního areálu na globálním trhu. Mým cílem je přinést inovativní přístupy a rozšířit spektrum akcí pořádaných v tomto areálu, což přinese nové příležitosti pro české i zahraniční firmy.
2. Covid se dotkl předně výstav a firem navázaných na veletrhy. Jak si nyní vedou veletrhy a jejich návštěvnost?
Covid-19 bezesporu významně ovlivnil celý veletržní průmysl. Nyní však s potěšením sledujeme, že se veletrhy nejen zotavily, ale v mnoha případech je zájem o ně dokonce rekordní. Firmy chápou, že veletrhy jsou klíčovou platformou pro navazování nových obchodních vztahů, prezentaci inovací a sledování trendů v oboru. Tento nárůst zájmu se odrazil i v počtu návštěvníků, který často překonává čísla před pandemií.
3. V současné době pomáháme s obsazováním komerčních prostor Brněnské Arény, nedá mi to a zeptám se Vás. Jak může Brněnská Aréna ovlivnit fungování Veletrhů Brno?
Věřím, že fungování brněnské arény a našeho výstaviště bude představovat skvělý příklad symbiózy, která přinese prospěch oběma stranám i celému městu. Tato spolupráce významně podporuje růst místní infrastruktury a služeb, což zvyšuje komfort a spokojenost návštěvníků. Cílem je společně vytvořit prosperující ekosystém, kde se obchod, sport, kultura a inovace vzájemně doplňují a posilují. Moderní a multifunkční prostory arény navíc mohou být ideálním místem pro doprovodné aktivity během veletrhů. Tímto způsobem můžeme nabídnout návštěvníkům a vystavovatelům ještě širší spektrum aktivit a zážitků, což zvyšuje celkovou atraktivitu našich akcí.
4. Předpokládám, že máte nějaké vize o celkové koncepci fungování areálu brněnského výstaviště? Bude v budoucnu některá z částí otevřená pro veřejnost a pronajatá dlouhodobě?
Naše vize zahrnuje jak investice do modernizace i inovací, které zlepší celkovou funkčnost a atraktivitu výstaviště, tak optimalizaci využití prostoru prostřednictvím dlouhodobého pronájmu některých částí areálu. Při rozvoji areálu klademe důraz také na neustálé zlepšování našich služeb. V rámci této strategie plánujeme výstavbu nové skladové haly, která nám umožní zlepšit logistiku a uskladnění materiálů potřebných pro naše akce. Dlouhodobým cílem je provozovat kompaktní výstaviště, které umožní efektivně využívat výstavní prostory a vytvářet atraktivní prostředí pro vystavovatele i návštěvníky.
5. Parkování je problém každého města a areálu, plánujete navýšení kapacit parkování?
Ano, parkování je skutečně výzvou pro každé město a výstavní areál není výjimkou. Jsme si vědomi, že dostupnost parkovacích míst je klíčovým faktorem pro komfort našich návštěvníků a vystavovatelů. Proto děláme maximum pro to, abychom využívali všechny dostupné kapacity uvnitř výstaviště i v jeho okolí. Na rozšiřování parkovacích ploch se zaměřujeme také v rámci dlouhodobých plánů na zlepšení infrastruktury areálu. Chceme zajistit, aby návštěvníci měli dostatek pohodlných a dostupných míst k parkování, což přispěje k jejich celkovému zážitku z návštěvy našich akcí.
6. Jaké významné a zajímavé akce nyní připravujete?
Vlajkovou lodí je říjnový Mezinárodní strojírenský veletrh. Mám radost, že zájem firem je opět vysoký a že se daří oslovovat i významné množství zahraničních vystavovatelů. Mezi další oblíbené a důležité akce patří veletrh Caravaning Brno s novou sekcí zaměřenou na dobrodružné cestování. Širokou veřejností je vyhledávaný také festival Life! nabízející jedinečné spojení sportu, tance a dalších zábavných aktivit.
7. Kde vidíte BVV za pět let?
Za pět let vidím BVV jako moderní a inovativní výstavní centrum, které je lídrem v oboru nejen v České republice, ale i v celé střední Evropě. Naším cílem je být místem, kde se setkávají přední firmy a odborníci, a kde se rodí nové obchodní příležitosti a inovace. Budeme dále posilovat naše mezinárodní vazby a spolupráci s výstavními centry a organizacemi po celém světě. Snahou je přilákat více zahraničních vystavovatelů a návštěvníků, což zvýší globální prestiž firmy.